Ahasver na věži Eiffelově.

Jaroslav Vrchlický

Vy jistě, drahá Madame, odpustíte, že po staletích klepám na váš hrob, z dum heroických, po věky jež sníte, vás ruším, hebrejské luzy rob; však tu běží, jak jen pochopíte, ó jistě tuto zvěst z moderních dob přijmete vlídně, snad se usmějete a v říši stínů hnátem v potlesk hnete. Vám odkud píši, těžko věru říci. Od země se vznáším tři sta metrů, zřím do propasti mraků ve směsici a chvěji se jsa hříčkou sporných větrů v železných tyčí kleci, v bledé líci si občas krůpěj vetchou rukou setru a věru na rozpacích jsem tu ještě, zda slza to, či pouze krůpěj deště. skromně, věřte, jak mým jest zvykem, a poslední se tlačil v hustém davu a pitomý tou vřavou, shonem, křikem jsem k muce lez’, kam jiní pro zábavu; na vytahovadla vzpomínám s díkem, mohmezi šrouby nechat jsem tam hlavu, ji ztápěje v sled v červánkové růže, jsem divil se, co lidstvo nadchnout může. Váš konkurent zde Eiffel nazývá se, a skoro řekbych, není bez všech vloh, o umění, poesii, kráse by trochu lepší pojmy míti moh’. Věž jeho v mračné nebe vypíná se, jak jehlic z vašich vlasů bájný stoh Oh, za visuté vaše zahrady věž tato věru nedá náhrady! To myslím přec, že věž vašeho Nina, o kterou zuří učenců vždy spor, as byla velkolepá stavba jiná, jíž uhýbal se mračen i hvězd sbor; juž proto, hněv že vzňala Hospodina, že zmátl lidských synů rozhovor; však tento babylonský zmatek řečí věž, odkud píši, také nevyléčí. Dnes ta věž stojí, aby do Francie se táhlo lidí ze všech končin světa, pan Carnot šampaňské tam na pije a střepy číše hrdě dolů metá. Toť dvacátého věku poesie! ten lupen on si ve svůj vavřín splétá, že svedl davy svorné do soutěže, by vyvedl je za nosna vrch věže. Vy sotva pochopíte, Madame drahá, co na světě se rovnost lidí zove, nuž slyšte, zde, kde věž ta k nebi sahá, zde sbratřiti se mají národové; všem téci světla, svobody vláha, všem splniti se o edenu snové; co světem chodím, sem k hvězdným výším, tu písničku ustavičně slyším. Však nesbratří se! Co se tluku světem, dost zkušeností mám tom o sbratření. (Kdys hrůzou starců, jsem teď postrach dětem, jen romantických pěvců plním snění, co vděčný sujet malířů jen letem se na výstavách mihnu, služba denní i noční jak mi dovolí s muk sterem, jsem totižčasopisů reporterem!) Ne, nesbratří se! boj skončen příští, ten poslední, o němž dát mohu zprávy, dva lidé zbudou pouze na bojišti, kam hořících měst odlesk padne žhavý, a tito v mrtvol kupě, v zbraní tříšti zrak záštím zpitý, věřte mi, se zdáví a k vůli čemuvěru stydno říci! pro chleba kus či prýmek na čepici. Však vraťme se juž radějk věži naší, pod kterou lidstvo jásá v hymně plesné, jež na azuru kostrou žeber straší co vkusu doby Mene Tekel děsné. Pode mnou diamanty jen se práší sloup vodojemů elektrických, klesne a vznáší se co kytka pestrobarvá. Žel, Madame, vše tu komedie, larva! Zde jasně zříte, nač se lidstvo chytí. Jen trochu nový, slušný nápad mějte, banalní, aby dal se pochopiti, pak na turecký buben zatřískejte a stáda, davy za vámi se řítí, vy hrabte slávu, peníze, se smějte! Dnes Eiffelova věžkdož , co zítra; jen zapotřebí k tomu hlava chytrá. To ušlo by. – Paříž svou věž, s se chlubí a peníze dělá, však zítra každá ves ji míti též si usmyslí, ba Evropa i celá, a kudy půjdeš, kudy pojedeš, kde jaký vršek lysého je čela, tam železný stát bude jehlanec, buď ze dřeva anebo z drátu klec. Pud opičí, jenž v člověku je skrytý, zde zvítězí, juž zřím to, z lesů kyne jehlanec jen z prostých trámů sbitý, litá šibenice, rázem zhyne měst vzhled i tvar, nad staré domů štíty ten vykřikník se vzpne, ó Hospodine! Co silhouetty bran, co věže dómů? Ta jehla trčí nad vše v stínech stromů. A městem, kamkoli jen krok váš hne se, tu z každé skříně na vás jen se dívá, tu z květináčů hrdě k nebi pne se, je těžítko, rtuť barometru skrývá, tam jako joujou na břichách se třese, tu dámě jehlicí se v klobouk vrývá, ba zmocnili seprchám zoufající! – zdoby cukráři i papírníci. To odznak mého století je, Madame, a věřte, znám trochu historii (pro dívčí školy učebnici skládám k své občas zábavě, mám fantasii). Však o to jedině vás nyní žádám, jmenujte této doby poesii: ach, řekne každýfráse jen a slova, znak století věž jesti Eiffelova. Tak lidstvo bylo stejné v každém věku, jak za dob našich teď jest i dál bude, hned jako sláma nadšením vzplá v skřeku a ztichne za krátký čas vždy a všude. Jen trouby reklamy když zazní v jeku, tu sebou hne na myšlénky jsouc chudé. Však odpusťte, proklatec a psanec že nudím vás, – juž svazuji svůj ranec. Neb mezi tyto tyčky sem a sítě tiskárnu, slyšte, ku hvězdám dali; podepsat se musil, roztržitě to čtli a na štěstí mne nepoznali, a proto radějdále prchám hbitě, neb chytit mneto byste uhlídali! Mít Ahasvera na Eifflově věži, ne Evropato celý svět sem běží.

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

v básni jsme nalezli 3 místa, v básni jsou označena takto
v básni jsme nalezli 2 osoby, v básni jsou označena takto

Patří do shluku

sonet, znělka, rým, rýma, verš, petrarka, sloka, poeta, báseň, dante

287. báseň z celkových 341

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. báseň bez názvu (Antonín Klášterský)
  2. „KRYMSKÉ SONETY“ (Josef Svatopluk Machar)
  3. APOSTROFA. (Jaroslav Vrchlický)
  4. KANDÍK PSÍ ZUB. (Antonín Klášterský)
  5. VIII. Druhá idylka rajská. (Jaroslav Vrchlický)
  6. Pierina Ricci. (Jaroslav Vrchlický)
  7. KRÁSE. (Jaroslav Vrchlický)
  8. V dumání. (Adolf Heyduk)
  9. Prolog. (Karel Hlaváček)
  10. TOBĚ. (Josef Václav Sládek)