V. DAR JAZYKŮV.

Jaroslav Vrchlický

Od velké noci den byl padesátý, co scházeli se svorně v jednom domě, své staré upomínky obnovovat a sílit sebe k nové práci ducha: tož Petr, Jakub, Jan a Ondřej, Filip, a Tomáš, Bartoloměj, Matouš, Jakub, syn Alfeův a Šimon zván Zelotes a Juda bratr Jakubův a ženy i s Marií, kdys matkou Ježíšovou. A co tak modlili se do půlnoci, síň setměla se slabě osvícená a prudký náraz otřás celým domem jak valící se vítr. Všecko ztichlo a zhasla rázem světla. V tom však oheň tmou bleskl zářný, nad každého hlavou se vznášel ohnivý a velký jazyk. I procitli v tom z omráčení svého, děs minul, cosi rozpoutalo náhle se v jejich duších; druh tu kynul druhu jen posuňkem, však v očích plála radost; všech ústa jak by náhle rozvázána se chvělaale co z nich znělo, cizí to byla řeč a každá, každá jiná, těch národův, o kterých slýchávali ve mládí svém a o nichž mluví báje, a hbitě počínali hovořiti a každý jinak, a přec všichni sobě, co děli, rozuměli, jak by v řeči své matky každý mluvil. Ustal hukot těch padajících vod a toho vichru, však jazyky se chvěly nad hlavami jak ostré ohně temnem kmitajíce. Jak velký stín, nad čelem žhavý plamen, se první Petr vzpjal a začal mluvit: Pláň dlouhou vidímnazývá se Senar, rod lidský žije tam a cihly pálí, je zemí lepkou pojí místo vápna a staví město na dálné pláni, jež roste k nebi, věž velkou v středu, ta spiralami dotýká se mračen. Ó pýcho lidská, zde chceš čelit Pánu?“ A jiným jazykem na to Jakub: Mrak trhá se, v cherubů slavověnci Pán sestupuje, vidí věž a město, a obrátiv se k andělům : Běda! Tak spojily se všecky děti hříchu, by přehlédly se svorně, proti nebi jak válčit lze, toť začátek jich díla, toť tvrdohlavost, vzdor je pojí v celek, že jeden jazyk mají, sestoupíme a zmatem řeči jich.“ Jan pokračoval: Jich zmatem řeči, nebudou si více již rozumět v myšlence o odboji a zmatek nastane, spor mezi nimi a krutá řež, tak rozptýlíme všecky po tváři země jako vichr smetí.“ A jiným jazykem zas pravil Ondřej (a přece všichni sobě rozuměli): Tak rozptýleni byli po vší zemi a zanechali stavby města toho, i věže , jež sluje Bábel, věkům, což zmatení jest jazyka a řečí.“ A Filip na to: „Tak se rozptýlili a nenašli pro různost svojích řečí víc k sobě cesty, pohltil je prostor, žil každý na svém, kdož si rozuměli, pastýř niv, hor lovec, nebo kovář, a z myslí jich, jak byli rozptýleni, se vykouřila ta myšlenka vzpoury, dbal každý o sebe a svoji hroudu a pouze o zdar svého pokolení.“ A Tomáš pravil: „Tisíce tak roků se převalily přes jich bědné hlavy v tmách žijící a nepoznavší světla.“ A Bartoloměj dodal: „Žili v prachu, prach jedli, jak had v ráji, otec jejich, v jho tyranů svých ukláněli šíje a pro nic vraždili se mezi sebou a děti plodili a zemi celou tak zalidnili.“ Matouš pokračoval: Ó věky tmy! Ó věky dlouhých nocí! Však zrálo zatím dílo vykoupení v úradku Boha! Vždyť je láska pouhá. Tak mnohý světlý zjev byl mezi nimi, však že byl sám, nerozuměli všichni, jak mluvil k druhým z rodů vzdálenějších, tak dohasl jak knot, jenž doutná sšlápnut.“ Syn Alfeův pak Jakub převzal slovo: A velké vzplály myšlenky jak hvězdy a zapadly zas, cizí zněly řečí, na skálu padly nebo v kolej cesty, a tma zas kol a bratrovražda, spousta!“ Děl Zelotes: „Však v taji boží rady již mohutněl ten prut z kořene Jesse, syn Davidův, jenž narozený v chlévě rybáků řadou otočil se v mládí, křtěn Janem v Jordáně a umřel za nás a za všecky a vstal.“ Dokončil Juda: Vstoup na nebe, nám zanechav svůj odkaz. Teď hlásí se k nám v jazyků těch tvaru v bouři vichru, který třásl domem.“ A opět převzal Petr první slovo: On přichází! Ó, na tvář všichni padněm, hřmí v oblacích a hovoří k nám vichrem. Duch, dědic jeho obrodí teď zemi a první, co jest velké jeho dílo: on láme starou kletbu Babylonskou, co různo soběv celek opět váže, že všichni, každý nechť hovoří jinak, přec vespolek si dobře rozumíme. Ó Chama synové, ó děti Chusa, ó vnuci Nimroda i Ananima, vy Chashunští a děti Amorhea, od Mery k Senaru a Babylonu, jak po potopě světem rozlili jste své rody jako valné vody, nyní Pán, který rozptýlil vás řečí zmatkem, teď v jedno jazyky vás ohnivými tož láskou pojí, mizí stará kletba a Jahvé žárlivý, jenž všady zradu a odboj tušil, ustoupil již Duchu, tož duchu lásky, smíru, shody, něhy a vzájemného všech se pochopení. Sem Parthští, Médští, Elamitští spějte, vy z Pontu, Frygie a Pamfilie, vy z Arabie, Kyrény a Kréty, zde vizte veliké ty divy boží a divte se! My každý jinou řečí si rozumíme! Div ten dělá láska, ta, s kterou Ježíš těžký svůj kříž nesl na Golgotu! Teď sobě rozumíte, tož milujte se všichni! Na kolena! Dík! Sláva! Hosanah i allelujah! Od věku k věkům lidstvo, jedno lidstvo! dnes k Otci světla hledí ve důvěře a rozumí si a Bůh rozumí mu!“ A první padl v prach a zastřel tvář svou a všichni za ním. Marie jen v taji si utírala slzy, které hojně splývaly přes bledou tvář, a vichr jak pozoun hřímal posledního soudu a tmou se rudé jazyky dál chvěly, nad hlavami všech v ručej spojily se, a světlý oblak, plný bílých křídel a jasu nadzemskéhodům se třásl v svých základechBůh Duch se zjevil světu.

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby).

V této básni jsme nalezli 8 míst; jsou označena takto
V této básni jsme nenalezli žádné osoby

Patří do shluku

saul, izraelský, samuel, mojžíš, faraon, david, faraón, egypťan, nil, jahve

231. báseň z celkových 261

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. báseň bez názvu (Beneš Metod Kulda)
  2. PRVNÍ ODPOČINEK. (Karel Vojtěch Prokop)
  3. 46. Svadební cesta starého Čecha. (Jan Karafiát)
  4. XXXV. SLINA. (Jaroslav Vrchlický)
  5. SYN AMRAMŮV. (Adolf Heyduk)
  6. BOJ DAVIDŮV. (Karel Skřivan)
  7. 3. Ha, že nejsem mrak! – jak boží (Václav Bolemír Nebeský)
  8. MASARYK A MACHAR. (Karel Dostál-Lutinov)
  9. O JEDNOM KRÁLI.*) (Svatopluk Čech)
  10. Danaidy. (Jaroslav Vrchlický)