MAŠKARA.

Bohumil Adámek

Je masopustní pondělí. Hned plíšť a hned se chumelí, i slunce s úšklebkem se dere v mžik ze škrabošky mračen šeré. Hned zblácena, hned zasněžena zem... V den hrají změny kvapné, steré jak mžitky náhod žití divadlem. Hojv rebelii celá ves; mláď maškarou jde k městu dnes! Kdo pružnými kde vládne oudy, s rozpoutá se v rušné proudy. Jen staří v kytlích, boso v střevících hned za vsí od zpuštěné boudy zpět klušou v kouty pecin z mrazných lích. A hajdy polem o překot! Mlýn, kapli přešli, z trní plot, i přes lávku se vrátkou mihli. Pruh lad, v nichž bují modřín švihlý, jim v zádech. Dekorace proměnné jak jevištěm by vzadu tíhly, než v předu herců sbor se přežene. Již průvod vážně rozmarný z ryh úvozu blíž sušárny se stáčí v hrbolatou cestu, jež za topoly míří k městu. Tam stanou, na rychlo se seřadí, vše upravíten vous, ten vestu a hudba zkouší v spěch své nářadí. Jsou v městě. Běhoun před nimi, kryt šaška plundry pestrými, jich vzácný příchod všady hlásí. Kde vítáni jsou, zapráská si, kde ne, nic nedbá. Chutě letí dál rys mládí, jež víru v časy, byť blesk již hromu k bouři heslo vzňal. Kde svižný bič dal znamení, tam vkročí tlampač. Nelení vší zdobou skrášlit um své chasy. V to vetká staromodní špásy tak zvetšelé jak jeho kroje sběr, jenž pamatuje léta spásy, když karabáč byl v světě režisér. Máť nitky všeho v rukou svých. Sám krejčíkostýmy jim spích'. Že z vandrů sebral řídké zvědy, též přejal úkol napovědy a mučil personál svůj tucty dnů. div, že také naposledy si zamlouvá dar pro svou pokladnu. Než uvnitř hotov žvavý druh, šest muzikantů v polokruh se venku s instrumenty staví, z nichž hrkne tÓnů příval dravý. Řev klarinetu pere do uší, s ním trubka řičí bez únavy, buben velmožně vše přehluší. A při hudbě za boky se chytí párek divoký: hochdívčina jak malovaní! Běl šátků s krajkovím v své dlani hned v míče mění je, hned v prapory, a kolem kyčlí, ramen, skrání je obletují šumné fábory. Myš, hulan, cvrček, cukrabant i s kozlem, břitvou furiant se proplétají v skočné směsi. V tom shonu lásky trud i plesy. Teď škádlí se a vábí, líčí hněv, zas šlehají je vášně běsi v jich námluvách se střídá pláč i zpěv. Hej, v závod s nimi jiný pár svůj palašemi rovná svár. Chvost čapek z kohoutího peří se ve vzduchu jen míhá, čeří. Déšť jisker v prchlém víru zasrší, když soupeři se zbraní měří, vítězství sek řízný dovrší. Jim humor v patáchkominík, jenž všechno čistit, řešit zvyk' vždy koštětem a škrablí drasnou. Než chtíče hrdin rvavých shasnou, již přimotá se v sčepýřený tlum a scénu smetá akcí včasnou i ráznou na povděk všem výrostkům. Však není sám. Jak z kulis hned jde k turnaji kmoch ježiděd. Vlas, vous i píhovaté líce, srst kožichu i tchořovice vše na něm strnisko je sezrzlé. V své ruce třímá ježčí špice, jež trčí na holi jak na žezle. Je shrblý, vyhudlý to pán a šilháchytrák intrikán; zášť, zloba, nenávist jím chvěje. Zde líkne na lásku past freje, tam soky štve v boj nový řečí lstnou, a z kalných zápletek pak děje se utká v soubojkoště s ježůvkou. Když selhou argumenty z plic, pěst nastoupí, jíž svato nic. By zostra na dračku šly rány, v svou vádu spěší strhnout strany, a brzy aktéři a diváci v dva tábory shluk rozeštvaný si jistí na vlastní vrub salvaci. Spor zdmýchaný se nejvýš vzňal, když zvonky hlásí jezdce cval, jenž kobylku svou zprudka staví. Jak zočí ho, hned zmlknou davy. Máť řády, hvězdy, moci odznaky, a na klobouce chochol vlavý, šat plný šňůr jak primas nějaký. Plášť s beder splývá v laloky na zem klisně přes boky. Z řas vetchých čouhá hlava její, s níž nožky dvě se vzduchem chvějí. Jeť ona báječných stvůr blíženec, jíž kypré tvary k chlubné reji cpal senem podle vzorů mistr švec. Než rejthar sezná zmatků vznik, již vytyčí se hadrník kde komu stroje advokáta. Jak řeční, v pytel velký hmatá, v němž pro všecky svůdné zálohy mls, karty, cetky vedle zlata, stále žehrá na los ubohý. Kde nespomáhá řeč ni lest, tam zrejduje v svod jiných cest. Hned vyhrožuje a hned smeká, hned spílá, prská a zas kleká; zde křečka hrá, tam prchá jako krt... Když jeho šváda prostořeká jde celým kolem, v týl ho klepnesmrt. Smrt slaměnámuž v povříslech. Tvář černá, čapkouzdmutý věch, a v smolných rukou místo kosy cep z koudele jen světem nosí; však stačí jeho rozmach jediný, by rozfofroval sukně, šosy jak vichr pápeř z puklé peřiny. Zře hadrník zlou turbaci, smrt rovněž dary uplácí; však ona nedá sluchu, slova, vždy ukáže mu záda znova. K nim velký ciferník je připevněn, jenž bez rafij kruh čísel chová běh věčnosti, kde člověk loutkou jen. Touž notou všem smrt zahraje, ten akord vyzní z mumraje. – Hra skončena, bez kortiny. Pan autor její ztajen v stíny je minulosti. Slavné publikum, než zavřeští marš ve směr jiný, v jev dává pokřikem své gaudium. Hra počne znova o dům dál. Jak se zas vezmou na paškál, děj drsný tragikomedie, v níž rolničky zní, čepel ryje, šplecht, šprým se vrtí, smutek zavzlyká... Toť ošumělá historie, kysele ctná panna kritika. Takž přišla, přešla maškara zvyk slavený, než zastará. Kraj rozličnýjen různá scéna, lid jinýv střihu, švihu změna; však život týžz půl pravdou jen, z půl hrou, v níž platí lidíherců cena, jak umějí se zlíčit maškarou.

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby).

V této básni jsme nenalezli žádná místa
V této básni jsme nenalezli žádné osoby

Patří do shluku

dagmar, skvoucí, třáseň, zdoba, zžíhat, vzdušný, třepetavý, spousta, kadeř, řasa

174. báseň z celkových 203

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. PRAVDA. (Svatopluk Čech)
  2. báseň bez názvu (Svatopluk Čech)
  3. báseň bez názvu (Svatopluk Čech)
  4. NEMO. (Svatopluk Čech)
  5. báseň bez názvu (Svatopluk Čech)
  6. báseň bez názvu (Svatopluk Čech)
  7. STEP. (Svatopluk Čech)
  8. ADAMITÉ. (Svatopluk Čech)
  9. báseň bez názvu (Svatopluk Čech)
  10. KUMBURSKÉ MELODIE. (Irma Geisslová)