Šalamoun.

Adolf Heyduk

Šalamoun.
I.
Mudřec.
Mudřec.
Na zlatém trůnu Šalamoun se zvedl a děl: „Mě nudí věčné lidu soudy! Svou říš, jíž posud neznám, rád bych shledl!..“ A pán i sluha vsedli na velbloudy, by projížděli hory, doly, města a napsali, co divem skytla cesta.
Však dlouho nejeli; v den večer prvý pod palmou zřeli nahého s půl kmeta, vlas řídký měl a zkosmatělé brvy. – „Jak stár jsi, mluv,“ děl král. – „Aj, k čemu léta má člověk počítat, ať rab, ať kníže? že mnoho jich, mých údů svědčí tíže.“ „Kdo jsi však, sděl!“ – „Tvor bídný, vzácný pane, jenž lidstva po účelu marně bádá; rád zvěděl bych, čím na konec se stane, v čem kořen má, več ducha věčnost vzkládá, kde cíl, kam myslí doletět se snaží, co dosáhnout chce srdcem a co paží.“ 76 „Nuž, odkud jsi?“ – „Jsem přímo z toho světa.“ – „A kde tvá chýš?“ „Kde umdlen odpočinu.“ – „Tož vystav ji, sic po tobě je veta, až Samum přiletí.“ – „Jak jsem, tak zhynu! Vše marno jest; cíl jeden máme všicci – Ty nevěříš? Mám více ještě říci? Když kameny jsem snášel, děti skály, bych stavěl chýš, tak zavzdychaly z hloubi: ,My z hrobů jsme, jež lidé rozkotali. Zda šťasten jest, kdo námi chýš svou vroubí? my skryly v mohylách už mnohé žití, přej klidu nám, sám toužíš-li ho míti!( A když jsem hlínu bral, bych vázal kámen, tak úpěla, že sklíčen byl jsem strachem: ,Ó bláhový, jak bědný jsi a zmámen, že béřeš k stavbě hlínu s lidským prachem! Co odnášíš, je všecko z mrtvých říše... I nechal jsem, co započato spíše. A šel jsem k oase, kde palmy stály, bych uťal je a kryta byla chata, leč šuměly:,My mrtvol krev jsme ssály, když rozkacený brat zde vraždil brata – a námi toužíš podepřít svou střechu? což nebojíš se v noci našich vzdechů?( A šel jsem k potoku, bych jeho proudem jíl rozmísil, leč zaslechl jsem znovu: ,Ó člověče, jak podivným jsi bloudem! 77 Já zrodil jsem se v taji na hřbitovu, a byliny, jež k žití máš i k zdobě, ty všecky rostou na velikém hrobě. – A kam jsem zřel, k mé úzkosti a bolu vše volalo:,Smrt zevšad číhá na tě!..( Jsme rovni si; ty slávy na vrcholu, já v písku u cesty i otrok v chatě; dnes hrstkou troudu na tvůrcově dlani, a zítra roznese nás bouře maní.“ Kmet usmál se, král dlouho stál naň patře, pak vzdychl z hluboka a sklonil hlavu. „Jsem židů král, tys rab... jsme rovni, bratře! Vše marno jest!“... Dál spěchal první z davu a strnul, žas’, ač velbloud kráčel zticha, jak země pod nohama jeho vzdychá. 78
II.
Hod.

Král hody slavil na Sionu, kol samá vůně, samý lesk, leč při strun víření i stonu hnět srdce jeho žal a stesk. Těch temna zjevů nemoh’ zmoci, nechť v síních slunná byla zář – a do zahrad všel o půl noci a v sfingy zadíval se tvář. Děs jal ho před tajemstvím hrobu, strach svil se v srdci jako had... „Nač,“ děl, „mám všecku světa zdobu, když umru, nač? víš ty to snad? Nač purpur královského hávu, nač žezla klenot, hlavy stkvost, když přes vši nádheru a slávu mě zhubí času chvátavost? 79 Nač kouzla visutých mých sadů, nač nádhera je stájí mých, z nichž vzlétám v duchu věštnou radu na ořích křídel tajemných? Nač žen mých půvab omámivý, nač těl kvetoucích teplý sníh, nač políbení sladké divy, nač vděky očí zářivých? Nač věhlas krásy, věhlas ducha, nač svalů křepkost, líce květ, když neúprosná smrt a hluchá vše zardousí, čím pyšen svět? – Smrt! Hrozný zjev a nepomine, ves život shltá její kvas!... co člověk, usne-li a zhyne, co zbude z jeho žití as? Nač – k čemu žiji, komu k vůli? mě jímá závrať, strach a děs – rci, sfingo, hrůzný tvore z žuly, co zbude po nás?.. Odpověz!“ A v lebku udeřil ji pěstí... „Mluv, záhad příšero, juž mluv, v čem člověk trvá, pověz, věšti, když dospěl konce časných dnův?“ – 80 Mrak přelít’ sfingy hrdé čelo – král Šalamoun se chvěl a bled’ – a nebe východní se rdělo, když její zahovořil ret. I děla lvice s hlavou obra: „Vše prachem navrátí se v zem, jen v činech krásna, v činech dobra můž’ člověk žít i za hrobem.“ – A kliden král se vrátil k hodu: „Nuž, od věčnosti pokyn mám!“ A raby pustil na svobodu a Hospodinu stavěl chrám. – 81
III.
Útěcha.

Pln těžkých dum sám Šalamoun dlí v síni; skráň pyšně sklenutou mu mraky stíní; kam okem zří, hrob temný všude zeje; hruď zdouvá se a bledý ret se chvěje: „Vše marno jest! Zda na pozemské pouti slul šťastným kdo, či šťastným bude slouti; co platna mi zář komnat na Sionu, když v moři temna, v hloubce záhad tonu! Nač věhlasu mě zovou dálným mořem, když, mřít že musím, plní duši hořem? Jeť lože mé jen žití smrtnou truhlou a rakev ložem pro mrtvolu stuhlou. Nač pochlebníků hovoří mi horda: „Jsi moudřejší než Etlian, Heman, Dorda i Chalkol, synové ti Maholovi, když smrti nezastraším svými slovy? 82 Nač dům ten stkvostný stavím Hospodinu, když vím, že přec ho nesmířím a zhynu; chrám přečká mne; jeť z mramoru a žuly, já v prach a troud však rozpadnu se v důli. Co zrobeno je mojí rukou časnou, to potrvá, leč oči moje zhasnou; i cedr bude stát mých sluha prací, a mne – mne smrt jak samum palmu skácí. Nač otroků mne obsluhují davy, když kamo pozírám, vše „umřeš“ praví, a nač květ žen a děv mi v zemi vzrůstá, když vím, že sesinají jejich ústa! Nač vládci poplatní mi dary nosí, když k věčné svěžesti hruď nemá rosy, a proč že tam a zpět jdou karavany, když bez mládí jsou bedny jich i stany! Nač stáda mám, nač velbloudů tlum mnohý, když smrtí jsem jim roveň přeubohý, a nač mi šedesáte tisíc koní, když klesnu nenadále jako oni! Nač z Ailath s dary těžké lodi plynou, když zhynu též, jak všickni v světě hynou, a nač mi z Ofiru sta hřiven zlata, když hrad mne nezachrání ani chata! 83 Co náklad z Tharsis mi, co slonů zuby, když vím, že náhlý okamžik mne zhubí, a co mi loutny jsou a harfy steré, když prostřed veselí smrt vše nám bere! Nač Mello mám, nač všecka města hradná, když ukryta v nich číhá smrt ta zrádná, a nač můj trůn, vším vykládaný skvostem, když na světě jen ubohým jsem hostem! Nač poplaten mi Hiram, kníže Týru, když v duši není pokoje ni míru; nač vonná dřeva mi, nač pávy dává, když smrt mne všady strašit neustává! Nač hrdý trůn můj ze slonové kosti, když ona vedle mne se na něm hostí; nač stupně cedrové, nač podnož zlatá, když vedle mé vždy její stojí pata! Nač prsten můj, jímž volat mohu duchy, když smrt i život k mým jsou slovům hluchy; a nač mi pestré koberce a zdoby, když kudy jdu, jsou napořád jen hroby! Nač všechen svět? Smrt všude má své sítě... Ó pryč, ó pryč! Chci ku své Sulamitě; mé srdce divně chvěje se a buší – ať vlíbá štěstí pohádku v mou duši! 84 Chci v jejím objetí při písně zvuku na žití mír a smír dát všemu ruku, vždyť vím, že v proměně a smrti zmarné tkví život jen. – Vše ostatní jest marné!“ 85