HEREC.

Josef Svatopluk Machar

Prý není pro nás věnců v budoucnosti co z toho? Vždyť nám přítomný čas stačí. Kdo neví, čím je pro nás potlesk domu, zářící oči, rozpálené tváře a květy, věnce, navoněné lístky a všecky důkazy, jichž dostává se našincům v mlčenlivém pokojíku od nadšených damneví, co je sláva. Že budoucnost? – Eh, je-li člověk v hrobě, a hošík ve školách se učit musí s kyselým pocitem, že malovali, že psali jsme, že formovali hlínu to zvete slávou? Děkujeme pěkně. Když zahraje si člověk jeden večer slavného krále, druhý vojevůdce a třetí ministrav tu chvíli cítí, že je, co hraje. A to cítit dáme i divákům. A naopak my víme, že král, že ministr, že vojevůdce kým jsou, že toho vždy se snaží hráti. A často bídně, velmi často bídně. Zde vidíte, jak rozdíl jde v náš prospěch, – my snažíme se vždycky dobře hráti. Při hodech světa arci zase oni se mají lépe. Pohár se šampaňským my zdvihnem pouzeoni pít jej mohou a pijí; kdy my nápodobujeme účinky jehooni mívají je – – leč pochybuji, že by slušný herec chtěl měnit s nimi: celý den být králem a zítra zas a pozítří a vždycky a nesmět vysvleknout se z toho všeho a jako pagoda tkvít na světu trůně ne. Pro nás není. Poletat jak ptáci dny pestrými a měnícím se světem a zažít tady to a tamo ono to značí: žíti. Ostatní jeshnilost a úděl podagristů. Ondy hráli jsme Loupežníky kdesi. My jen vdechnem básnickým dílům duši, pohyb, život Kleist, Raupach, Birch a Nestroy, Schiller, Goethe jsou bez nás mlčícími mumiemi, my v koutech světa nejzažších jim dáme promluvit k lidem, k nimž by slovo jejich se nikdy nedostalo hrál tedy v těch Loupežnících ondy Franze Moora. A jak jsem hrál! Když potom šel jsem domů, sedláci rozzuření vyčkali a zbili za podlost na jevišti toť prosím sláva! Takto vládnout lidmi! A není na vlas to jak revoluce, jíž Metternich se útěkem jen vyhnul, sic byl by za svou hru též dostal bití? Zas důkaz, umění že naše není daleko od těch praktik velkých pánů, že v jádru kolegy jsmehra však naše jen dobré city v lidech probuzuje a povznáší je, šlechtí; také známo, že není proklínána nikým v světě památka herce, což jak vidno z dějin i z našich dnů se nedá stejně říci o králích, ministrech a pánech velkých. Jsem hercem rád. A zrodím-li se znovu po smrti k žití jinému, chci zas býti potulným hercem. Člověkem jsem volným, a nositelem světla, především však mám denně slávu jako dobré pivo vždy čerstvé od čepua ne jak pije ji taký básník, malíř nebo sochař tu odstálou svou teplou tekutinu bez chuti, řízu, jež se tak tak hodí k much otravování a hnusných švábů.

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

V této básni jsme nenašli žádná místa
V této básni jsme nenašli žádné osoby

Patří do shluku

francie, veličenstvo, napoleon, tuilerie, císař, revoluce, bourbon, paříž, rus, robespierre

221. báseň z celkových 535

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. VII. VLASY. (Josef Svatopluk Machar)
  2. VÍDEŇ. (Josef Svatopluk Machar)
  3. LXX. FRAGMENT (Josef Svatopluk Machar)
  4. 15. –21. ČERVENCE 1935 (Josef Svatopluk Machar)
  5. VÍDEŇ V OSMÉM MĚSÍCI VÁLKY. (Josef Svatopluk Machar)
  6. OPOUŠTĚNÍ. (František Rybář)
  7. František Havel. (Josef Lukavský)
  8. JEHO DOPOLEDNE Z R. 1805. (Josef Svatopluk Machar)
  9. NAPOLEON (František Zavřel)
  10. báseň bez názvu (Karel Havlíček Borovský)