báseň bez názvu

Emanuel Miřiovský

Ó poesije! – matko nejněžnější! – kdo vyřkne posvátné to jmeno tvoje, ten prost je bázně vší i nepokoje a srdce bouře v něm se ukonejší. Přístave tichý s hájem plným chladu, červánku první po temnotách noci, nevěsto bílá s uzardělou lící, úsměve vlídný po zášti a hněvu, polibku první na rtech milenčiných, sne první lásky v hájích milostinných, ozvěno s nebe srdcím na úlevu, ty první máji v srdci básníkově, smutečná vrbo na předrahém rově, studánko v poušti, první slzo dětí, svobody chráme nad mohylou z rumů, požáre jasný na volnosti chlumu, jediná jedna mezi stotisíci – – sešli mi jiskru v srdce ku pomoci, kdy píseň svou zde k nohoum tobě kladu, peruť vztáhne, k výši vzhůru letí – – Neznané slovo na rtech mojich visí, budou se ptáti: písni, čí jsi, čí jsi?... Vyslal sketa nebo houslař z bědy, než skřipnul nástroj v rukou naposledy co blázna skřek, než odvezli ho v taji. Ach písni v smíchu pochovají neplač, písni, neopustím tebe, roztrhnu srdce jednou ranou ve dví, a vyrvu pro z vroucích ňader ledví, obejmu jak nejmilejší pannu a ve rozkošné zanesu nebe, byť sám bych měl si ustrojiti hranu. Vy ostatní! – vyzývám vás na boj, však ne se slovy na rtech, s láskou v nitru, a byť jsem nepěl jako druhdy Záboj, chci bojovat ku prvnímu jitru! Vy ostatní! – píseň přechudá je, a nepsal jsem ji v temných nocí lůně při svitu lampy, měsíce a blesků, při bouři divé v hromu řvavém třesku, ne v šílenosti s přesyceným bolem. Ta vzrostla maně mezi ptactva zpěvem, pod listím stromů, mezi vnadou vůně, pod teplým křídlem živoucího háje, v zátiší srdce chudým pod oděvem psal jsem ji tichý, proto v tak málo, co ňádra z ledu by vám rozehřálo. Vy ostatní! – co stojíte tu kolem! Sáhněte sobě ku levému boku a velte srdci, by ustalo tlouci což řeknete mi? – bláznem nazvete mne. Kol spánků letly myšlenky mi temné, zachytil je, oděl v písně šaty – – jsou poslední hodinkou ženy mroucí, kdy jest volně odejíti s katy. – Zdaž jedna slza zaskví vám se v oku? – – Zvolna se vznáší jako vodou páry, než slunce zjasní obzor na východě a žhavým leskem otočí kraj starý, tak jak byl včera, než na husté vodě se žluté růže k spánku potopily. noha sotva dotýká se země, kdy po měkkounkém mechu kráčí jemně. Zjev její jest tak vábný, roztomilý, že nad tím v kole rozloží se jasno a slunce pablesk zahoří v tváři. Na ni se dívat není dosti krásno, jen tajně tušit jako v temném šláři, co netušeně v hloubi duše plaje. V dumání tichém hlava sklopena je a oko hledá něco, jako bez rozvahy, snad štěstí svoje, obraz nad vše drahý, snad ráj ztracený, tužby oklamané, snad přísahy a sliby dávno dané, snad peklo, nebe?... kdo to může říci? – Smutek se zračí v čaroskvoucí líci, však smutek divný a ne každodenní, úlevou jemuž z rána probuzení, ba smutek divný, není pro to jmena; v něj dívka celá, celá pohroužena, že nevidí plát slunce nad obzorem a neslyší ni ptactvo zpívat borem, že nezná nic, co člověku je vnadou, že hledá to, co jiní ve hrob kladou, a hledá, čeho nelze naleznouti. Tak sama s sebou víc a víc se rmoutí a jak ta rosa na trávu se klade, tak slza vřelá na tváře mladé, a jak ty páry nad vodami plují, tak myšlenky se kolem hlavy snují; a v měkkém srdci něco měkce cítí, co nelze ani nazvat jménem pravým, co lze jen tušit v mocném žilobití, kdy ozve se to taktem milohravým, co lze jen cítit, cítit ve zápalu. Ach bože, cítitco to slovo chová? – snad je to láska, trochu bědy, kalu a trochu soužení a marná slova? Ach bože, cítitvěčné city lidí! – kdož v citu vašem kousek pravdy vidí? – Což je to cit? – co do vašeho citu, když nejde nám to nikdy k blahobytu, co do vašeho srdce, my chcem žíti, ne věčně s city hrát jen pro rozmary. Ten cit je pro nás tuze všední, starý a my chcem novost myšlenek zas míti, a chceme žít, jak na lidi se sluší, ne pouze srdcem a ne pouze duší, leč tělem, tělem, jak století káže. – Ach kdo se teď po citu vás táže?...“ Teď smutná dívka mluví jako k sobě a tajný šepot ústa obepíná, teď slovo zas a opět slova jiná, teď jemný vzdech, hned trpký úsměch v sledu, teď jasné oko, hned zas tuhé, z ledu, teď výkřiktichona to chechtot divý. Kol skví se les a háj a bory, nivy, kol zpívá skřivan vzhůru se nesoucí. Kdy kol a kolem rozhled je tak vroucí, kdy pod nohou se ráje rozestřely, jak můžtu srdce stonat v chorém želi, a nižádným se modlit otčenášem, že tak je krásno v šírém světě našem? Je těžko žalmem zasvětit tu chvíli, kdy myšlenky se v hloubku ponořily a jenom slza nad vodu se vznáší je těžko plesat nad tou zemí naší... Ty smutné dítě, jak se blížit tobě? – Ba věru smutno, bloudit ve sirobě a neznat duše, neznat srdce v těle, jemuž by’s řekla svoje přání vřelé, jež by jsi tiskla v blahém opojení. Pro tebe nikde slitování není... Matku ti nedali, a otec bůh kde je, a ty zde bloudíš sama bez naděje, matku ti vzali, otec světem chodí; snad není , snad hlady vleče tělo, snad v zemi je, by na věky tam stlelo, snad v blátě hříchu nuznou ruku brodí; matku ti vzali, otce’s nepoznala. Toť mladost krátká a historka malá, za to víc bolu je a více utrpení. Zdaž noc ta na den blaha se kdy změní?... A za chechtotem dívka do mdlob padá; na bujná prsa hlava se skládá, vlas rozpustile lítá po rameni, – – ach obraz ten, to není k vyslovení. Zdvihla se zas a zase dále letí, a krok a dva a krok a dva a třetí, a letí dál a letí – – bůh ji vede a ochrancem je oné dívky bledé. Ta dívka běží jako kletbou štvaná, jakby ji v patách sledovala rána, jakby ji pekla otáčely zmije a v uchu zněly divé melodije; ta dívka běží Ahasver jak bludný, s tím rozervaným čelem, věčně trudný a věčně divý, jako tygr z lesa a věčně v pláči, jako slabá žena. jako mrtva rázem na kolena upadá mdlobou, upadá a klesá, objímá zem a tiskne ke rtům květy, ssaje z nich vůni s vášní rozkypělou, jak v každém lístku seděla by spása a rozpomínka na budoucí světy. Široké větve chládek na zem stelou, dívka mu padá chladné do náruči a horké čelo klade na kapradí a rty své jemným políbením chladí. Myšlenky divné s hlavy dolů střásá, chce zapomnít, co léta ji mučí, chce býti jinou: chce se vrátit světu, rozprostřít křídlo ku smělému letu, chce jako orel prodrat se k nebi a vyrvat z prsou zaražené hřeby, chce milovat, chce smát se, hrát a zpívat a skvostem lásky srdce přiodívat. Což divu taky. Mladá krev plá v hrudi a ještě na smrt ani pomyšlení; jak z rána poupě k liliji se budí, tak v mladém srdci láska rozespalá; a dnes-li večer tu co děcko stála, ta jediná noc na pannu ji mění. Proskočí jiskra snů všech pavučinou, sen zaplašen a panna ve svět kráčí, kol srdce květy naděje si stáčí a doufá, že nikdy nepohynou, že zimy není, věčné jaro že je, že všecko v světě k vůli se děje a vše tak krásno, jak stvořeno pro ni. Přísahá v duchu, že chce býti mladou, odchovat mladost každou, každou vnadou, a přísahá, že slzy neuroní. Neplašte ji. To hříchem, lekat děti, kdy přes čelo jim hejno vidů letí, a nebe kras jim před oči se klade. Měli jste taky svoje časy mladé, neplašte ji. Vesele potok běží padolem květným ostré přes kameny; plačící vrby nízké břehy střeží, na něž se bělounké tlačejí pěny, kývají dolů, shlížejí se v toku jak láska hocha v milenčinu oku. A na louce se mládež staví v kola a v reji veselém si krátí chvíli. To mládež ze vsi; je toho třeba, kdy po celý se týden v poli týrá, než nazve svojím trpké sousto chleba. Děvčata, hoši: jak to pohled milý, kdy známé srdce k známému se svírá v tlukotu jednom, v jednom sladkém dechu, hned kolébavkou, hned zas v divém spěchu jak míru cit a vášně rozproudění. Na mnohé líci tajné plane rdění, důvěrný šepot jak na větvi ptáků ševelí, bzučí, zas to výskne kdesi a veselí tak budí u diváků. Diváci děti, ženy, muži, staří. Dívka tu stojí s rozhořelou tváří, do víru vln své oko divě hrouží, mučí to, mučí, srdce to ouží, a přec to tak as krásným býti musí, kdy v tanci bol se všechen mocí zdusí, a srdce tluče jako slavík volný, kdy háj prolétá a ty šumné lesy. Pohled to krásný a pohled tak bolný! – Těch radovánek ty jsi nepoznala tobě jen byla družkou hrubá skála, přítelem bledý měsíc na obzoru, za přítelkyni’s měla chudou horu a za sestru tu noc tak osamělu jak řeholnice klášterní svou celu. Ne, také kráse dívka neodolá: dívá se v kolo, kolo s se točí, a dívá se, že sotva stačí oči, a dívá se a dívat by se chtěla, by snad noc víčka uzavřela, a dívá se a chtěla by snad zmříti a chtěla by se dívat živobytí. Tu mladý hoch se přitočil k směle, obejmul pas v horoucnosti vřelé a než se mohla prodrati zas z toho, v kole skáče, objímá se, zpívá a nepohlíží více na nikoho. Těžko se dívat; netřeba tu oka, kdy smí se spustit srdce do hluboka a rozeznít je jako píseň tklivá; to srdce tluče v poplach; dech je dlouhý a v oku plane pablesk vřelé touhy a v líci žár a v ňádru něco dýše, co žádná píseň ani nevypíše. Hoch sotva dýchá, ona při něm stále a chtěla býti by s ním neskonale, a hoch klesá, ona jen se točí, a sama točí, bez dechu a míry, že ostatní si vydívali oči a nechtěli dát zraku ani víry. To divá žena,“ zakřičely hlasy, rodičko boží, vem nás do ochrany!“ Řady se daly v útěk na vše strany a ves je plna neštěstí a zmatku. Louka je prázdna, opuštěna v krátku a dívka padá v němém oddýchání; teď na trávníku rozdupaném leží, tak sama, sama, sirotek jak všudy; na tváři plamen neuhasný, rudý a němý bol, jenž v skrytu rejdy vede, a němý bol na čele dívky bledé. Slunce se v západ do červánků sklání a přes kraj stěhuje se mráčků řada, jak andělé, co nechtějí to zříti, jak hasne v světě mladé živobytí a do sna padlých před časem se skládá. Potoka vlny dále zase běží tak jako za dne, ptáče skuhrá v křoví a jako zvonek večer lidem hlásí. Co teď as myslí ubohá? – ach, kdo . Vidí jen jeden obraz, ze všech jeden, kol něho kreslí nejpestřejší éden, kol něho kreslí hlavy nepoznané; a v tanci lítá, na něj ňádra skládá, div že v chorobu nad tím neupadá; bohatá slza s oka na líc kane, pak zmizí obraz, všecko, všecko mizí, ubohá poznala, že byl to obraz cizí a cizí tvář a cizí objímání. Chtěla by padnout, nevstat do skonání, chtěla by pryč a jest jak ukována. Na každé myšlence lpí jenom hana a na každém je slovu krví psáno, že darmo hledat na večer ráno, že darmo plakat, darmo toužit v želi, kdy pro sirotka všickni oněměli... Že oněměli? – slov tu arci není. – Hoch jako strom, co bujně květe v poli, taky srdce; či se domníváte, že žádná trýzeň mu je nerozbolí, byť trýzeň to, co v cizé dívce ryje? – Myšlenky k němu divné, nepojaté stoupají jako jiskry dýmu ze požáru, on nemá moci ušlapat je k zmaru a donutit se k jejich zapomnění, jsou jemu vůdcem, jim světla schází; on každou z nich na konec doprovází, zhyne, shasnechytá novou zase... Jsou bludičky to. – Hoch je mladý, žije a rád se skoří leposti a kráse. Na chvíli aspoň. – Večer ustvořený, jak byl by k službám každé vnadě ženy – – zdaž láska to, vás nezeptá se žádný a mladík odpustí si, že není tak chladný... Tak tajný klid jak v svatvečer je boží. Kdo srdce nosí, ten se nepoloží ku spánku těla, spíše ducha k snění, ten lásku bude volat k ulevení do hlubin srdce, které spalo za dne; teď za večera novou touhou mladne, počíná žít a uvolní své tísni buď povzdechnutím nebo tklivou písní; – ach, škoda, že to snění bez života, to jako beze slov je pouhá nota. Ach, což ten život! – to jsou arci slova, což do slova, kdy málo citu chová, mně milejší je píseň, zvuky nahé, ve chvilce zanícení, spásy blahé, mně milejší jsou sladké z lesa tóny než z lidských ňader vynucené stony. V tom tajném klidu kdož by srdce nosil a za hodinku ještě nepoprosil, by ještě déle mohse dívat na to, jak obláčí se večer v samé zlato a noc své vznáší pláště nade kraje, by svedla mysl ve ztracené ráje? Ó kdožby nechtěl zadívat se v sebe a hledat s touhou v srdci vlastním nebe, rozklenout nad ním peruť lásky svojí a pousnout jak po vítězném boji, rozhárat všecko, co kdy v ňádru cítil, a hledat oheň, jenž by dál mu svítil a nikdy nezhasjak ta lampa malá, co věčně za spasení naše pálá, a nikdy nezhasjako boží oko, co strážcem námtam v nebi převysoko? Ó kdožby lásky prost chtěl tvrdým býti a hrdý dřív neskláněl živobytí, ó kdožby chudý dřív se nemnil králem, ó kdožby nechtěl v boj se dáti s kalem i blátem lidstva, nechtěl život ždáti a nechtěl svět ten celý milovati, padnout mu v náruč v svatém zanícení?! – Ukaž se, člověče, v němž lásky ohně není, a pak skloním ku tvé šiji hlavu a vyrvu duši, půjdu na popravu! Pospěšte si, kdo lásku v ňádru máte, pod křídlo jděte nocí rozepiaté, ráno lstivě na vás nepřikvačí těch stromů ševel a ta hudba ptačí! Snad je těch lidí mnoho po široku, v jichž láskyplném zrcadlí se oku veškerý zápal z mého srdce hloubi. Teď v chvíli se tisíc duší snoubí, jediným dechem jedna s druhou splývá a jedno oko ve druhé se dívá, a v malé oko celý svět se skládá a všecka srdce pojednou jsou mladá! Tam od jezera stezka pro dva lidi ani je měsíc na nevyslídí. Na pravo skály, z mechu se obrázky hezky se dívat na v blahu lásky. Na levo loukatráva posečená, jakby teď právě odešla z žena, než k dětem vrátila se za večera. Teď vystupuje něco z pološera jeden to člověk? – není možno ani či snad dvé srdcí v tichém rozmlouvání, že nelze rozeznat, zda šustlo listí neb vydechli cos rtové jejich čistí?... Teď blíž a blíža hlavy přece dvě jsou, či snad je spolu s myšlenkami nesou tak těsně, věrně, jakby jedna hlava? – Ve houští ptáče žalem postonává, hrdélko měkne, tklivá píseň zvučí; – to snad dvé lidí písničkám se učí? – Snad přišli poslouchat? – ba divné věru; a přece ptáci nejlíp při večeru dovedou skládat, den co podal krásy, než večernice konec jeho hlásí, a přec lidé v noci nejraději tu tajnou píseň mladé lásky pějí, a nemilo jim, kdy se den vrací. Po cestě lidé, v olšině zas ptáci. Jak, milá panno, přece říkají ti? – vždyť nelze ani slova promluviti – – to políbení sladší tvého jmena, neb mladá jsi a láskyplná žena, nuž pověz mi, ty roztomilé dítě, tvůj milý jmenem tvým pak pozdraví !“ „„Neptej se, miláčku, o neptej se to, jmeno chudé, k tomu ještě kleto, a není pěkné, což je po tom slovu, zvlášť kdy se pojí k srdci sirotkovu; – se neptám, jak ti říkajtady, jsi miláček můj, k tomu krásný, mladý, máš pěkné oči, kadeř jako z peří kdo neuviděl, ani neuvěří se neptámbože! a to čelo, jak hrdě hledí na svět, na okolí! – Však mne ten pohled nikdy nerozbolí, v pohledu tom srdce rozhořelo! Tu spleť mi květy do pestrého vínku a neptej se víc na to jmeno moje to nadělá ti darmo nepokoje, a pozlobíš se potom naMárinku!““ Márinko, anděli, o dítě, ženo, jak hezky sluší ti to pěkné jmeno a jsi tak krásná jako na obrázku a neměl bych ti celičkou dát lásku?“ Márinka bledne, je toho líto, že chudé jmeno nezůstalo skryto, dívá se plaše do tmavého kraje, v němž bledá záře ze měsíce hraje; ta zář utíká k skále, do jezera a pak co tma se do tmavého šera navrací jako člověk po daleké cestě, kdy marně bloudil světem po nevěstě. Márinka bledne, snad že toho želí, že mžikem dala v oběť život celý tím jedním slovem a že na svědomí se vina snese s drtícími hromy; Márinka bledne, že snad tuze mnoho trápit se láskou tak pro ledakoho, že kdyby zastihla ji tady matka, kdy objímá ji náruč muže sladká, a kdyby otec hleděl na ni přísně že počala by nota jiné písně, snad výčitka, a snad i stony, žaly oči by se v slzách rozplakaly a sen by zašel jako v první ráno, a tiše řekla by: dokonáno. Však bohužel tu žádná z oněch lící; jen jedna tvář tu, a ta ve měsíci a což ten měsíc, nepoví to lidem, ten podívá se a odchází s klidem. Však darmo myslit líce na matčiny, by káraly ji z nejčistější viny, však darmo hledat otce přísné zraky jen jedna tvář tu a ta nad oblaky! Nebe i zem se v smutku šatí hávy, na srdce padá tíží ze olova, jak havran letí myšlenka teď z hlavy a z prsou vzdechy, lkání místo slova. Každý se muž odívá do taláru, to v habit černý jako o rekviích zas jedna duše uhasíná v zmaru a k hrobu klesá v kletby melodiích. Postavy tajné, plny panské pýchy s obřadem smutným kolem utíkají pohřeb to divný, kdy za hnusné hříchy ni jedny oči v pláči nezalkají. Pohřeb to divný, bez svící a zvonů, bez modlitby a bez průvodu lidu – – zdaž člověk po smrti, zdaž po životu skonu kdy dojde míru, pokoje a klidu? Je těžko slzou ulevit své hrudi, kdy rozrývá ji bleskem noc ta divá, a sotva myšlenka se blaha vzbudí, sejček všemu umíráčkem zpívá. všemu, všemu hodinka se blíží a smrti ruka štěstí z loktů dere jen stíny lidstva po zemi se plíží a ze rtů kněží zazní: miserere. Snad ani to ne. Snad jen úsměv Kaina, kdy Abel v krvi potopil se celý a přece srdcem bolest běží tajná a prsa by se bolem rozletěly. Na jazyk slovo smělé, velké sedá a ruka třímá meč a zrádné kopí však tvář je strhaná a mrtvá, bledá a lidská slza rosou běd ji kropí. Pan ďábel výská. V pekle na cimbály ta chasa bláznů tluče v opojení, a slávu hlásá mefistovi králi, že v světě cnosti není, není, není. Pan král se směje, chechtá, blázní, šílí a pohár krve vznáší do plamene, nestoudné ženy strašným jekem kvílí, kvil ten hříchu do stropu se klene. Do stropu z krve, bídy, hany, bláta, to místo šarlátu a stříbra, zlata pan král je vesel, chasa duši vítá a žárem rudým brána pekla svítá. Před novou duší ženy tance vedou ve skoku chlípném, s rozervaným vlasem a duše s tváří neskončeně bledou se šeptem víc, ne s vnadným jindy hlasem, v němž cnost a krása shlížela se čistá, pohlíží vůkol, zdaž tu není Krista, a smáčí šat tím trpkým, bílým mokem. Ty nejsi Márinka s tím potrhaným okem, ty nejsi Márinka, to jsou jen tvoje stíny, ty nejsi Márinka, ta byla beze viny ty nejsi Márinka, ta v jasné cnosti žila, ta byla upřímná a krásná, sličná, milá! Ten vlas se stáčí jako hadí plémě, to oko blýští jako blesky žáru, tak nezřela na svých prsou země a nechodila’s černém ve taláru. A přece, ženo! – přece, ženo’s, padla. Routa ti s věnce jako v podzim svadla, vyschl ten pramen nejkrásnějších očí a srdce nad bokem ti ve prach změnilo se. Teď nezaskví se oko v pláčů rose, teď o tvůj pas se ruka neotočí, zčernala by jak tknuta ďábla rukou, zedrána metlou, utrýzněna mukou, a na tvé hlavě věnec sedí z hloží odpusť ti, Marje, milosrdí boží!! Tvé tělo dosud mezi lidmi bloudí, však duše tvá zde věčném trvej v želi jen jeden jest, kdo lidskou vášeň soudí, byť luzy rty se slávou rozezněly. Ta luza křičí: sláva, sláva, sláva! A ze člověka drahá padá hlava, a srdce stydne, jakby led je nosil, vysychá oko jak studánka v létě, kdy čeká na to, aby dešť ji zrosil, a luza výská po dalekém světě, div srdce vášní, vztekem nerozbolí; a luza výskápřejte chvíle, kdy věncem krášlí vyvolence milé, by druhý den je pošlapala znova, a místo slávykletby, hanby slova vyvrhla na , sklála život vzdmutý a za list vavřínu zvolila prut si krutý a šlehala jím ve tvář prorokovu, než došel v řeči k poslednímu slovu! Tvé tělo žije, duše mrtva zase. Neplačte pro ni, v mladistvé že kráse vnořila ruku v tůni krve plnou a postříkla se rozpustilou vlnou, neplačte pro ni – – Márinko, dítě, ten plamen pekla zase oživí a dojdeš znovu krásné ku myšlence a zpomeneš si svého na milence, a vzkřikneš, ztichnešbude se ti zdáti, jak upadla by’s věčné do závrati, budeš si přáti, usnout navždy v hříchu a rozpláčeš se u šíleném smíchu – – to bude krásné, ach to rozkoš bude, Márinko, ženo, dítě moje chudé!! Snad, Márinko, smrt v náruč vzala, by’s ještě jednou umřít sobě přála, pochovat duši, uspat v noci, za dne, kdy není nikde smilování žádné. Je přec tak sladko odpočívat v zemi a k hlasům všem, všem zůstat němý a zůstat mrtvým všemu tomu světu, a býti stromem bez májových květů, a spát a spát a věčně spát jen v snění a nedočkat se více probuzení. – Pan mefisto dnes vesel; chasa výská. Márince po bohu se zase stýská, chce pomodlit se, řeč selže v slovu. Hle, vizte před sebou zde cnosti vdovu! Ženich to krásný, bez klamu a bludu, jenž nezasívá do srdce vám trudu, hle, vizte zoufalost zde v ztroskotané ženě a zplačte nad , ďáblové kdy v plese – – z daleka chorál nočních duchů nese se do hlubin a zmírá ve ozvěně. Smutný to obraz; a mefisto výská. Hrom divoký na stěny pekla tříská a ženy kvílí, Márinka se chvěje – – ach, což je v pekle lidem do naděje... Márinka nedoufá, víra všecka je z , láska prchla z posvátného stanu, v němž duše ještě upomínky vězní, jen žel, že ohlas jich sezvání hranu. Márinka nedoufáa k čemu doufat taky? – Je snadno doufat nad i pod oblaky, však není víry ve utrobách hlíny, však není cnosti víc, kde vládnou viny; je snadno doufat, kdy je nadějve sny však kdy se ve hrob klade děsný celá ta síla, člověkem co žije pak těžko štěstí hledat u Marije! Márinko, ženo! – k čemu to slovo, kdy puklo žalem srdce básníkovo?... Hoj, byla noc! – jak po vražedném činu, kdy člověk prchá pykat za svou vinu; to tmavé nebe jako plášť je vraha, kdy po něm ruka mstitelova sáhá, z oka mu plamen žhavých blesků lítá a vzdechem lítost jakby poukrytá se vyrve časem, stonem útrap mučí, jak ze skalin kdy divý orkán skučí! Hoj, byla noc! ó velká, velká noci! Živlové hlásejí se k síle své a moci, a jeden zdá se předstihuje druhý, a darmo hledáš v tůni její luhy, ty hory modré, padoly a stráně! Bouř dutě hučí jako zvony k hraně, v ozvěně jásá, jásá a zas šílí, tam ve úskalí jako děcko kvílí a nežli skončí divou píseň jednu a než se snese poslední tón ke dnu, nová řada do tmy černé letí a horám, skalám padá do objetí! Hoj, byla nocta noc je nocí svátkem! Nechtějte myslit, že to živlů zmatkem, to nejkrásnější hudby harmonije, to nejkrásnějším zpěvem cherubínů, jenž z duše jejich na světy se lije co pozdravy na hlavy země-synů! Hoj, byla noc, jak bůh by mluvil k lidu, chtěl odměnit ho za veškerou bídu a ukázat mu, že je velkým bohem, jenž umí svolat hlásným trouby rohem celou tu sílu, i to blaho celé, jež nepocítil dosud člověk v těle, a ukázat mu, že se nevzdá moci – – hoj, byla nocta noc je svátkem nocí! Čí je to vlas? – tak jak ta noc je tmavý a jako zmije stáčí se kol hlavy! Čí je to vlas? – čí oko se to třpytí? – Lesk jeho divě do kraje se řítí jak blesky s toho zbouřeného nebe! Ach, žel, o žel, to tvář je dávno známá i hluboká ta noc mne neoklamá ach, žel, Márinko, tak shledávám tebe?! Márinko, postůj, noc tmavá svede a na tváře ti lilje vsází bledé, Márinko, postůj, noc v propast skolí a nevytoneš, hluboká je řeka, navrať se zpátky, miláček čeká a rány hříchu více nezabolí! Márinka neví, co se děje kolem, Márinka letí po strništi, polem, Márinka plakat chce, a přece nelká; je těžko lkát, kdy svědomí červ hlodá a do srdce šíp přiostřený bodá, je těžko lkát, kdy bolest je tak velká. Teď vítr nese Márinčinu nohu ku zdi vetché, místy rozbourané, – vydral se blesk ze chmury na oblohu a za křížů zlámaných roj plane: kus hnátu, lebka, nasypané hroudy co upomínka na poslední soudy. – Hoj, byla nocMárinko, povol kroku, – zhasni tu záři ve šíleném oku! – Čí je to vlas? tak jak ta noc je tmavý a jako zmije stáčí se kol hlavy. Čí je to lebka? – nech toho, dítě, sic přijde bouř a tady pohrobí . Ten truchlý jasan odumírá rychle, jak mladost, krása a cnost mezi lidem, opadá květ a z ratolesti vyschlé i listí stele lůžko sobě s klidem. Tam z kříže latě kusčí nápis je to? – to staré asi jmeno, světem kleto, ani barvu nechce podržeti a hodí se těm větrům za oběti. Čí lebka to? – snad ducha velikého, škoda že mrtev, věru škoda je ho, teď neposlouží leda anatomu. Čí je to hnát? – vy smějete se tomu, že starou předvádím tu před vás notu, jež neprospěje lidem ku životu; vy smějete se, že chci sobě hráti snad na Hamleta, jak si chvíli krátí na zdrané hlavě ještě s kouskem vlasů; to arci nehodí se více do zdrávasu, kdy křesťan vkročí na to místo svaté – – nu, snad se proto na mne nehněváte. Čí je to hnát? – ach Márinko ty sirá, asi žal a zoufání rozdírá, – a bych výskal, že ta noc tak živá a se smíchem že na to vše se dívá, – a bych výskalodpusť, bože, mi to a bych výskalMárinky mně líto a rád bych výskal a zas plakal k tomu čí lebka to? – zeptej se anatomů. Márinka nalézá své slzy zase, jež kmitají se na tmavé řase, Márinka pláče, vítr vzdechy nosí, Márinka pláče a hrob matčin rosí: Matičko drahá, probuď se, tvé dítě přišlo vinné, nad hlavou tma mu hluboká a světlo světa hyne. Matičko milá, dlouho dost nosila země, je smutno srdci v samotě, matičko, vrať se ke mně. Matičko milá, nechtěj spát, vrať do světa se zpátky, je smutno v světě k zoufání a smutnějbeze matky. Matičko milá, všude tma a nikde žádné světlo, a všecko kvítí vyžloutlo, co po lučinách kvetlo. Matičko milá, v oku tma a ňádra se mi boří, srdce mi v těle ustydá a hlava ohněm hoří. Matičko milá, pravda to, že zabijí se lidé? – mně smutno, teskno bez konce nuž co mi, bože, zbyde?... Matičko milá, plakat chci a slzy není žádné, myšlenky není na boha a touha k nebi chladne. Viď, matičko, to velký hřích, kdy člověk zoufá v světě, a viď, že jeho žití je jak bezbožníka kleté. A nebe, peklo, očistec?... matičko milá v hrobě, buď vrať se zpátky do světa neb zavolej mne k sobě!“ S jejího oka slzy přebohaté teď padají v hrob této půdy svaté. jeseň tadysotva květy vzpučí; Márinka zalívá a dojista, že zjitra se vznoří lupeň z vlhké země nitra a klesne jeseni mužně do náruči. Živlové ztichli, bouř se ke snu sklání a měsíc v dol pozírá v usmívání. Tak po nadšení pokojná je chvíle, tak po dnech černých časy planou bílé, tak po noci den vstává z růží stkaný, tak sláva vzchází po útrapách hany, tak po zimě se krajem klade vesna však po životě smrt se budí ze sna a srdce drtí, hlavy v lebky mění ach, všecko, všecko samé utrpení! A ráno přišel hrobník s rýčem v rukou a podivil se nezvyklému zjevu, pohladil v čelo uplakanou děvu a zarmoutil se nad tou její mukou. Studené čelo, oči v sloupu stojí snad se hrobař pozdvihnouti bojí?... Studená rukapodejte mu vody, to stihly dívku cestou nepohody, podejte lékykonec bude mdlobě – – V hrobě spí matkaa teď spějí obě. Ta matka dole, nahoře zas dcera: ji rozedrala utrpení sterá, a jedno velké a ty druhémalé? – jsou velké sic, však nejsou neskonalé jak toto jedno; to s půjde spat a před soud boží s se ubírat to jedno hoře, to je velké hoře! Pro chce plakat věčné ve pokoře, pro by padla na zem ještě jednou, než světla světa nad obzorem zblednou, a žila znovu s nejčistější cností a přišla zase bohu do milosti, pro chce trpět věčné ve pokoře to jedno hořeneskonalé hoře! Márinky není, struny popraskaly a harfa visí na svalené stěně. Umírá ohlas dálné ve ozvěně jak náhlý výkřik v lomu srázných skalí, umírá, hasne, jako svíce žití. Kdo, kdo ji zase ku plameni znítí?... Ta píseň moje je dozpívána, poslední akkord v uchu doznívá mi, a mám se loučit, myšlenky , s vámi, kdy zbyla v prsou těžká z boje rána?!... Upadl člověkcož to píseň krásná! Upadl člověk, cnost s ním do propasti sřítila se jak balvan s výše hory, zašlehla jiskra o skalinu jasná to lítost nad ztraceným duše rájem. Člověk by všecko se sebe chtěl střásti, co ponětí kdy hříchu vyvolalo; však hrůzou strne, cnosti že tak málo a spousta hříchů bez konce a míry. Jak mladá láska za nejkrasším májem rozpláče srdce vzdechem nepojatým: tak oko moje bez naděje, víry pohlédlo smutně, Márinko , k tobě! Rád bych nazval archandělem svatým a modlitbu k tvé spáse na rty svedl však luza bláznů v smíchu plvá po mně a skřivený ret ledem dotknut zbledl! Spi tiše, tiše, v opuštěném hrobě sen povolaných, nerušený, sladký, bez kříže, jmena, květů, bez památky v čtyrstěnném pěkném, beze světla domě, kde není trestu pro nevinné viny... Zhynula dušesnad ji pojmul jiný svět slavnější, daleko hroudy naší, pln cnosti, krásy, výše nevídané... Upadl člověktisíc jich se vznáší pohasla hvězdatisíce jich vzplane – – Nuž co to jest, kdy jeden ve hrob klesá a miliardy k životu se budí? Nuž co to jest, kdy jeden v peklo padá a miliardy letí na nebesa, kdy jeden člověk za volnost se bije a tisíce jich ruce ve klín skládá nuž co to jest?! – to příběh věru všední, jak z rána den a k večeru noc tmavá. Svět vstává, žije, zase dokonává jak člověk z těla. Hlavu tíží spaní, kol všude tma a nikde smilování po šírém dalekém tom světě celém. Jsme v hadrech nuzných; budem věčně chudí a věčně nám se hvězdou nerozední?... Světýlko noční bdí jen u Marije to píseň jak jiskra pod popelem.

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

V této básni jsme nenašli žádná místa
V této básni jsme nenašli žádné osoby

Patří do shluku

vzpomínka, odříkání, touha, mládí, sen, beznaděj, zapomnění, smutek, vzpomínat, teskný

660. báseň z celkových 1094

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. Marii. (Jaroslav Vrchlický)
  2. PÍSEŇ ŽIVOTA (Karel Babánek)
  3. Ve druhém jaře. (František Serafínský Procházka)
  4. IN MEMORIAM. (Bohdan Kaminský)
  5. Na Růžovci. (Ferdinand Tomek)
  6. Ve stínu žití. (Xaver Dvořák)
  7. SIROTEK. (Stanislav Popelka)
  8. Topoly. (Boleslav L. Černý)
  9. VY, KTEŘÍ V STESKU... (František Kvapil)
  10. V hodině bolesti. (Bohdan Kaminský)